دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تعاریف و مدل های سرمایه فکری (فصل 2)

مطلب مورد نظری که هم اکنون مشاهد می کنید با عنوان دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تعاریف و مدل های سرمایه فکری (فصل 2) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تعاریف و مدل های سرمایه فکری (فصل 2)

دانلود-ادبیات-نظری-و-پیشینه-تحقیقاتی-تعاریف-و-مدل-های-سرمایه-فکری-(فصل-2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های سرمایه فکری (فصل دوم) در 52 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

مقدمه

       در عصر حاضر سازمانهايي رقابت پذيرند كه نيروهاي انساني كارآمد، ساختار و فرايندهاي مناسب و مشتريان راضي داشته باشند. در حال حاضر كشورهايي توانسته اند گوي رقابت را از ديگر كشورها بربايند كه سرمايه هاي فكري نيرومندتري داشته اند. ايران نيز به عنوان كشوري با جمعيت جوان كه داراي ثروتهاي خدادادي بسيار مي باشد مي تواند از پتانسيل موجود در زمينه نيروهاي انساني (به عنوان يكي از مهمترين فاكتورها در سرمايه فكري) بهره برده و با هدايت مناسب اين نيروها بستري مناسب در جهت تقويت سرمايه فكري در سطح ملي  فراهم آورد. نگاهي گذرا به شرايط فعلي صنايع و سازمانهاي كشور، حاكي از شرايط نامساعد در كليه فاكتورهاي موجود در سرمايه فكري مي باشد. كمبود منابع اطلاعاتي مناسب در زمينه سرمايه فكري باعث گرديده كه مديران اطلاعات كمي در ارتباط با سرمايه فكري و نقش آنها بر عملكرد سازماني و كسب مزيت رقابتي شان داشته و از بهره برداري كامل عاجز بمانند.در عصر فرا رقابتي سازمانها با محيطي روبرو هستند كه مشخصه آن افزايش پيچيدگي، جهاني شدن و پويايي است. بنابراين سازمانها براي استمرار خود با چالشهاي نوين ي مواجه هستند كه برون رفت از اين چالشها مستلزم توجه بيشتر به توسعه و تقويت مهارتها و تواناييهاي دروني است كه اين كار از طريق مباني دانش سازماني و روشهايي صورت مي گيرد كه سازمان از آنها براي رسيدن به عملكرد بهتر در دنياي كسب و كار استفاده مي نمايد.
    بر اين اساس اگر الزامات ياد شده، با نتايجي كه از شناسايي، اندازه گيري و مديريت سرمايه هاي فكري بدست مي آيد مورد مقايسه قرار گيرد به خوبي درك خواهد شد كه سرمايه هاي فكري ابزار لازم براي حصول مزيت رقابتي پايدار را در اختيار دارند.
     در دهه گذشته، جامعه دانشگاهي توجه خاصي به نقش دانش براي رقابت پذيري جهاني در قرن بيست و يكم نشان داده است. بطور آشكار دانش بعنوان استراتژيهاي پايدار براي حصول و نگهداري مزيت رقابتي سازمانها تشخيص داده شده است ( بارنی  1991، دراکر  1988، گرانت  1991). از اينرو در جهان دانش محور كنوني، قابليتهاي سازماني بر اساس دانش بوده و مديران بايستي درك نمايند كه چه قابليت هايي براي حفظ مزيت رقابتي شدن لازم است.
قابليت هاي دانش از سطوح سازماني ناشي مي شوند كه در سطح فردي شامل مهارتهاي كاركنان و توانائيها بوده و در سطح سازماني در برگيرنده تكنولوژيها، فرهنگ سازماني و روابط شبكه اي و غيره است. امروزه شركتها خود را بعنوان سازمانهاي يادگيرنده اي ملاحظه مي كنند كه اهداف بهبود مستمر را در دارائيهاي دانشي تعقيب مي كنند ( سنگه، 1990) از اين رو در اين شرايط دارائيهاي دانشي در حال تبديل شدن به اهرم استراتژيك براي مديربت كردن عملكرد كسب و كار و نوآوري مستمر شركت مي باشد ( موریتسن  و دیگران، 2001).
در اقتصاد دانش محور امروز، شركتها فقط محصول يا خدمت توليد نمي كنند بلكه مي بايستي ارزش افزوده براي باقي ماندن در اقتصاد جديد خلق نمايند.
در حال حاضر سازمانهاي موفق به خوبي متوجه شده اند كه سرمايه گذاري بر روي IC براي افزايش توانايي ها در جهت خلق محصولات و خدمات با ارزش ضروري بوده و از اينرو بيشتر مديران متفق القولند كه IC مهمترين محرك خلق ارزش آنهاست. امروزه ارزش IC شركتها از مقدار اندكي كه در سال 1990 برآورده مي شد به رقم 15 ميليارد دلار در آغاز قرن بيست و يكم رسيده است ( بونتیس ، 2009).
در اين عصر چالش اصلي مديران آماده كردن محيط مناسب براي رشد و پرورش ذهن انسانها در سازمان دانش محور است. بنابراين، توانايي مديريت دانش، به مهارت اساسي مديران در اين سازمانها تبديل شده است ( کوئین ، 1992).

سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید
مفهوم سرمایه را می توان از آراي مارکس دنبال کرد. در مفهوم پردازي مارکس، سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که سرمایه داران، کسانی که ابزار تولید را در اختیار دارند، از گردش کالاها و پول در فرایندهاي تولید و مصرف آن را بدست می آورند. در این گردش، به کارگران در مقابل کاردست مزد پرداخت می شود که به آنها امکان می دهد کالاهایی(از قبیل غذا، مسکن و لباس) را براي ادامه حیات خود(ارزش مبادله) خریداري کنند. اما کالاي پردازش و تولید شده توسط سرمایه داران را می توان با قیمت بالاتري در بازار مصرف فروخت(ارزش مصرف کننده). در این تصویر از جامعه سرمایه داري،سرمایه بیانگر دو عنصر مرتبط اما متمایز است. از یک سو سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که به زعم مارکس توسط کارگران تولید شده اما نصیب سرمایه داران می شود. از سوي دیگر، سرمایه بیانگر یک سرمایه گذاري از سوي سرمایه گذاران به امید بازدهی و کسب سود در بازار است. بنابراین سرمایه در مفهوم مارکسی(کلاسیک) نظریه اي در باره روابط اجتماعی استثماري میان دو طبقه است(لین، 1999).
از دهه1960 به این سو، شاهد ظهور نظریه هاي جدید سرمایه هم چون سرمایه انسانی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی هستیم. به طور مثال نظریه سرمایه انسانی شولتز(1961) سرمایه را به مثابه سرمایه گذاري در آموزش با بازگشت سرمایه(سود) معین در نظر می گیرد. کارگران در مهارت هاي فنی و دانش سرمایه گذاري می کنند تا بتوانند با کسانی که فرایند تولیدرا کنترل می کنندبراي پرداخت به مهارت کارشان وارد مذاکره شوند. به همین ترتیب سرمایه فرهنگی آن گونه که بوردیو(1990) توصیف کرده است بیانگر سرمایه گذاري طبقه مسلط در باز تولید مجموعه اي از نمادها و معانی اي است، که توسط طبقه تحت سلطه، غلط درك و درونی شده و آن ها را به مثابه نمادها و معانی طبقه خود پذیرفته اند. این نظریه می پذیرد که توده ها(طبقه تحت سلطه) به عنوان عاملان اجتماعی می توانند سرمایه گذاري کنند و این نمادها و معانی را بدست آورند.

قسمتی از پیشینه پژوهش
شهائی و خائف الهی(1389) طی مقاله ای تحت عنوان 'بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران' به بررسی تأثیر اجزای سرمایه فکری(متشکل از سرمایه های انسانی، ساختاری، و مشتری) بر عملکرد یک بانک دولتی قدیمی پرداختند. نتایج پژوهش از تأثیر مثبت اجزای سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک مزبور حمایت کرده و در این میان، بیشترین تأثیرگذاری به سرمایه مشتری اختصاص دارد و سرمایه های ساختاری و انسانی در جایگاه های بعدی قرار دارند. به علاوه، به عنوان مهم ترین سهم علمی پژوهش حاضر، مشخص شده است که سرمایه مشتری، نقش میانجی در رابطه سرمایه های ساختاری و انسانی با عملکرد سازمانی ایفا می کند.
عباسي و صدقي(1389) به بررسي تأثير كارايي عناصر سرمايه ي فكري بر عملكرد مالي در بورس تهران(1379-1382) پرداختند. سرمايه ي فكري با مدل پاليك محاسبه شده و نتايج پژوهش نشان داد كه ضريب كارايي هر يك از عناصر سرمايه فكري بر نرخ بازده حقوق صاحبان سهام تأثير مثبت و معناداري دارد. تأثير ضريب كارايي سرمايه فيزيكي و انساني بر سود هر سهم مثبت اما تأثير ضريب كارايي سرمايه ساختاري منفي و معنادار است. ضريب كارايي سرمايه انساني بر نرخ بازده سالانه تأثير منفي و معناداري مي گذارد، اما ضريب كارايي سرمايه فيزيكي و ساختاري بر آن تأثير مثبت و معنادار مي گذارد. همچنين شركت هايي كه سرمايه فكري بالاتري دارند، عملكرد مالي بهتري دارند و ميانگين ضريب سرمايه فكري بين هفت صنعت تفاوت معناداري دارد.

فهرست مطالب
2-1- مقدمه
2-2- مبانی نظری تحقیق
2-2-1- سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید
2-2-2- تعاریف ارائه شده از سرمایه فکري
2-2-2-1- سرمایه فکري از دیدگاه استوارت
2-2-2-2-  سرمایه فکري از دیدگاه بنتیس
2-2-2-3-  سرمایه فکري از دیدگاه ادوینسون و مالون
2-2-2-4 سرمایه فکري از دیدگاه بنتیس و هالند
2-2-2-5- سرمایه فکري از دیدگاه روس و همکاران
2-2-3- معرفی مدلهاي مختلف سرمایه فکري
2-2-3-1- مدل ادوینسون و مالون
2-2-3-2- مدل بروکینگ
2-2-3-3- مدل روس و همکاران
2-2-3-4- مدل استیوارت
2-2-3-5- مدل بونفرر
2-2-3-6- مدل بنتیس
2-2-3-7- مدل هانس و لاواندال
2-2-4-  ابعاد سرمایه فکري بر اساس مدل هاي ارائه شده
2-2-4-1  ابعاد سرمایه فکري براساس مدل ادوینسون و مالون
2-2-4-2-  ابعاد سرمایه فکري براساس مدل بروکینگ
2-2-4-3-  ابعاد سرمایه فکري براساس مدل روس و همکاران
2-2-4-4- ابعاد سرمایه فکري براساس مدل استیوارت
2-2-4-5-  ابعاد سرمایه فکري براساس مدل سالیوان
2-2-4-6-  ابعاد سرمایه فکري براساس مدل بونفرر
2-2-4-7-  ابعاد سرمایه فکري بر اساس مدل بنتیس
2-2-4-8- ابعاد سرمایه فکري براساس مدل هانس و لاواندال
2-2-4-9- ابعاد سرمایه فکري براساس مدل لین
2-11-پیشینه تحقیق
2-11-1-پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور
2-11-2- پژوهش‌هاي داخلی
2-12-خلاصه فصل
منابع



دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تعاریف و مدل های سرمایه فکری دانلود مباني نظري سرمایه فکري از دیدگاه استوارت مباني نظري مدلهاي مختلف سرمایه فکري پيشينه تحقيق ابعاد سرمایه فکري پيشينه پژوهش مفهوم سرمایه فکری مباني نظري مديريت سرمایه فکری چیس

مطالب مرتبط

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تعاریف و مدل های سرمایه فکری (فصل 2)


پاورپوینت بررسی اصول معماری در ایران

مطالعات و رساله معماري طراحي برج های بلند مرتبه

دانلود مقاله ارائه راهکاری نوین در ارزیابی پارامترها کیفیت در ایمنی صنایع غذایی با بکارگیری تکنیک ها

پاورپوینت شناخت و آسیب شناسی مسجد رنگینه بروجرد

یارانه و نقش آن در اقتصاد ایران

تحقیق بررسی تحلیل مقایسه ای مبانی رفتار سازمانی کارمندان دانشگاه شیراز

تحقیق تاثیرات کتابخوانی بر روند رشد تحصيلي دانش‌آموزان

تحقیق بررسی رضایت مندی در زوجین

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری (فصل 2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری مفاهیم سبک های حل مسئله (فصل دوم پایان نامه)