مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم)

مطلب مورد نظری که هم اکنون مشاهد می کنید با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم)

مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-آموزش-عالي-و-رسالت‌هاي-آن-وتدریس-مشارکتی-(فصل-دوم)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم) در 56 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از پیشینه پژوهش و مبانی نظری:

مقدمه
در اين پژوهش چشم اندازهاي نظري پژوهش‌هاي انجام شده در زمينه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بيان شده است. قسمت اول به معرفي آموزش عالي و رسالت‌هاي آن، دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و رسالت‌هاي آن وهمچنين اهميت تدريس در آموزش عالي اختصاص يافته است. درقسمت دوم به بيان روش‌هاي تدريس رايج و شناخته شده در آموزش عالي اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفي تفصيلي روش تدريس مشاركتي، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدريس مشارکتي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نيز پژوهش‌هاي داخلي و خارجي انجام شده در زمينه تدريس مشاركتي بيان شده است.
 
2-1 قسمت اول: مقدمات
2-1-1 آموزش عالي و رسالت‌هاي آن

با شروع قرن 21 آموزش عالي اهميت فزاينده‌اي پيدا كرده است. در كشورهاي صنعتي پيشرفته تا كشورهاي با اقتصاد متوسط و پايين، آموزش عالي محكمترين و نزديكترين رابطه را با رشد و پيشرفت اصول دموكراسي و اقتصادي داشته و سياستهاي اموزشي براي ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعي در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005).
قرن 21 شاهد دگرگونيهاي ساختاري ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومي در مفاهيم كليشه‌اي، تغييرات بنيادي فرهنگي در جوامع انساني است (فراستخواه و كبريايي، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداري حركت مي‌دهد و توزيع قدرت در بين جوامع را بر عهده دانش مي‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). اين تغييرات، تحولات و دگرگونيهاي بنيادي در كاركردها و جهت گيريها و ساختارهاي آموزش عالي و محيط‌هاي دانشگاهي را ضروري مي‌سازد. صاحبنظران بر اين عقيده هستند كه بقا و پايداري آموزش عالي در اين عصر، در گرو ميزان آمادگي آن براي انطباق با تغييرات سريع پيراموني و تحولات ناشي از فناوري‌هاي نوين و بازآفريني روش‌هاي خود در شرايط دگرگون شونده جديد است و دانشگاه‌ها وقتي مي‌توانند تغييرات لازم را براي مواجهه با چالش‌هاي پيش روي خود آغاز کنند که فضاي فرهنگي و پيچيده‌اي را که در آن به‌سر مي‌برند درک کرده و تغيير و تحولات اساسي را در مسوليت¬ها، وظايف، ساختار و برنامه‌هاي درسي و ساير عناصر آن انجام دهند (سانيال، 1379: 356). بنابراين اساسا نقش آموزش عالي ايجاد تحولات بنيادي در سطح دانشگاه و به تيع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد مي‌شود، رسالتها و ماموريت‌هايش نيز در جهت تشويق و تسهيل چنين ماموريت و هدفي است. شروع چنين ماموريتي از سطح خود موسسات آموزش عالي اغاز مي‌شود، ماموريتي كه (به نقل از كريم زاده، 1384) بايد براي حفظ پويايي خود به برنامه‌ريزي، آينده نگري، كنترل مداوم كيفيت و بهبود روشها بپردازد. همچنين از آنجا كه آموزش عالي محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلي تربيت نيروي انساني متخصص و آموزش ديده است نياز است تا از ايده‌ها و انديشه‌هاي نو بهره گيرد و حركت رو به رشد جامعه را تسريع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از اين رو در ادامه مباحث بيان شده به رسالت‌هاي دانشگاه اشاره مي‌شود. رسالت‌هاي مختلفي توسط صاحبنظران براي دانشگاه‌ها بيان شده که از جمله قورچيان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت براي دانشگاه‌ها بيان كردند كه از مهمترين آنها را طراحي شرايط كاري براي مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقويت روحيه كار مشاركتي در اداره امور جامعه مي‌دانند. بر اين اساس آموزش عالي در شرايطي مي‌تواند پيشرو و زنده بماند كه بتواند در توليد دانش، پرورش هوش جمعي و حفظ همسويي و ايجاد انرژي از طريق كار گروهي اعضاء خود و براي خشنودي ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌اي که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌هاي آموزشي، پژوهشي، خدمات و کارآفريني.
1- رسالت آموزشي: تدريس مهم‌ترين ابزار تحقق رسالت آموزشي و انتقال دانش و فنون به شمار مي‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجويان راتقويت مي‌كنند. بايد به اين نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترين رسالت‌هاي آموزش عالي به شمار مي‌رود كه دگرگوني در روش‌هاي تدريس و فن‌آوري‌هاي نوين خود باعث تغيير در انجام اين رسالت گرديده است.
2- رسالت پژوهشي: پژوهش به عنوان دومين رسالت دانشگاه‌ها براي توليد دانش پذيرفته شده است با اين هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدريس و تحقيق وآزادي علمي به معناي آزادي در ياددهي و يادگيري و تخصصي شدن استادان در حوزه‌هاي گوناگون علمي شود. به گونه‌اي که پژوهش عامل توانمند‌سازي نيروي انساني داراي مهارت و نيز رشد اقتصادي مي‌باشد، تعادل بين آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنيادي مراکز آموزش عالي در سراسر جهان است.

قسمتی از پیشینه تحقیق:
ديويد كارلس از استادان گروه علوم تربيتي دانشگاه هنگ كنگ كه در دانشگاههاي انگليس و فرانسه نيز تدريس داشته است. در سال 2011 تحقيقي را با عنوان« تدريس EFL همكارانه در مدارس ابتدايي هنگ كنگ» انجام داده است كه شامل همكاري مدرس انگليسي زبان و مدرس غير انگليسي زبان محلي در تدريس درس زبان انگليسي مي‌باشد. او براي جمع‌آوري داده‌ها از روش‌هاي متنوعي استفاده نمود كه عبارتند از: طراحي سوالات باز پاسخ، مصاحبه رو در رو با مدرسان و مشاهده كلاسهاي درسي كه تدريس در آن به شيوه مشاركتي صورت مي‌گرفته است. يافته‌ها نشان دادند كه اين شيوه مشاركت در تدريس بيشترين تأثير مثبت را بر روي فراگيران داشته است. در حاليكه در مورد رشد حرفه‌اي مدرسان و نوآوري در تدريس نتايج خيلي روشني بدست نيامده است. اما چنانكه خود محقق بيان كرده است با وجود مشكل بودن دستيابي به پيشرفت قابل اعتماد در تدريس خلاقانه و پيشرفت حرفه‌اي، يافته‌هاي پژوهش نشان داده است كه همكاري مدرس انگليسي زبان و مدرس غيرانگليسي زبان بومي در تدريس انگليسي علاوه برتاثير مثبتي كه بر روي فراگيران داشته است باعث مي‌شود مشاركت‌كنندگان قادر شوند تا با بيان و ترسيم قوت‌ها و ضعف‌هاي همديگر مكمل يكديگر در تدريس باشند. نتيجه ديگري كه كارلس در تحقيق خود به آن دست يافت اين بود كه اين شيوه تدريس مدرسان راترغيب مي‌كند كه در مورد ديدگاه‌هاي متفاوت خود با هم بحث كنند تا بتوانند با هم سازگار شوند كه در واقع اين رويداد باعث ارتباطات بين فردي و بين فرهنگي دو مدرس مي‌شود.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
مقدمه  
2-1 بخش اول: مقدمات   
2-1-1 آموزش عالي و رسالت‌هاي آن   
2-1-2 تحصيلات تكميلي و اهميت آن   
2-1-3 اهميت تدريس در آموزش عالي   
2-2 بخش دوم: روش‌هاي تدريس در مراکز آموزش عالي   
2-2-1 روش تدريس سخنراني   
2-2-2 روش تدريس پرسش و پاسخ   
2-2-3 روش تدريس حل مسئله   
2-2-4 روش تدريس مباحثه   
2-3 بخش سوم: مفهوم شناسي تدريس مشارکتي   
2-3-1 تعريف تدريس مشارکتي   
2-3-2 اشكال متفاوت تدريس مشاركتي   
2-3-3 متغير‌هاي کلي تدريس به شيوه مشارکتي   
2-3-4 گام‌هاي اساسي تدريس مشارکتي   
2-3-5 مولفه‌هاي مشارکت در تدريس مشارکتي   
2-3-6 پيش بايست‌هاي تدريس مشاركتي   
2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدريس مشاركتي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي
2-4-1 نقاط قوت تدريس مشارکتي   
2-4-2 ضعف‌هاي تدريس مشارکتي   
2-5 بخش پنجم: پيشينه پژوهش: پژوهش‌هاي داخلي و خارجي   
2-5-1 پژوهش‌هاي انجام شده در ايران   
2-5-2پژوهش‌هاي انجام شده در خارج از کشور   
منابع



دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی مباني نظري آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی پيشينه تحقيق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی پيشينه پژوهش آموزش عالی فصل دوم پايان نامه تدریس مشارکتی چارچوب ن

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم)


تحقیق بررسی تعیین و رتبه بندی عوامل مؤثر بر فروش در پتروشیمی خراسان

دانلود پرسشنامه کنار آمدن با خود

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفهوم فضای سایبر، مفهوم جرم و احساس امنیت اجتماعی (فصل دوم)

تحقیق بررسی بازدارنده های رشد استدلال انتقادی از دیدگاه دبیران مقطع راهنمایی شهرستان شیراز

مقایسه افسردگی بین دانشجویان عادی و نابینا

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و ابعاد سرمایه های اجتماعی (فصل دوم)

ادبیات تحقیق و سوابق پژوهشی تاریخچه و تعاریف بانکداری الکترونیکی (فصل دوم)

زبان بدن,آموزش زبان بدن ویژه گوشی اندروید

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ویژگی های رسانه ها(فصل دوم)

ادبیات نظری و سوابق تحقیق تعاریف و مفاهیم آزمون و هنجار (فصل دوم)